Har du ett nyårslöfte?

 

gott nytt 2014 klinik

 Många sätter upp Nyårslöften, men de flesta kämpar med att fullfölja dem. Många gånger beror det på orealistiska mål. Vi har genom åren påverkat många personers livsstils förändringar och vi vet att det inte är lätt att förändra. Kom ihåg att håll dig till ett mål i taget. Se till att bli bra på det, fortsätt med det och påbörja sedan nästa mål. Det är enklast att börja med det som är lättast så att du kan bli framgångsrik på det.

Intressant statistik om Nyårslöften: Ofta börjar personer tappa drivkraften redan efter en vecka. Så vad avgör om du lyckas eller inte?

En undersökning från Demoskop strax efter årsskiftet 2013 visade att 55 procent av svenskarna hoppas på att träna mer och 42 procent att äta bättre under år 2013. Men tidigare internationell forskning visar att trots att bara 12 procent av våra nyårslöften verkligen blir verklighet. Redan efter en vecka har 25 procent av nyårslöftena brutits.

Vad får vissa nyårslöften att bli verklighet medan andra faller bort? Sätt upp mål som du verkligen vill nå. Mål som är dina och ingen annans. Enligt psykologen Richard Wiseman är det viktigt vilka mål du sätter upp. Vad vill du få ut av ditt liv! Sätt ett mål som är tydligt och nåbart så ökar dina chanser. Att skriva en journal gör det lättare att nå ditt mål – till exempel en träningsdagbok. Glöm inte bort att bestämma vad du ska få som belöning när du nått ditt mål. För att pressa dig till att inte vilja missa målet så föreslår jag att du talar om för någon person i din omgivning att om du inte når ditt mål så kommer den andra personen få din belöning. NU reagerade du nog lite, eller hur. Vill du verkligen nå ditt mål så kan detta sista göra att du kämpar extra hårt för du vill inte ge bort din belöning.

Vad du än väljer, så välj S.M.A.R.T. Detta kommer att förbättra dina ODDS till framgång.

S = SPECIFIK

Det är svårt att nå ett mål om det är ospecifikt. Det är lättare att hålla fokus om du vet mer specifikt vad du vill uppnå. Påminn dig gärna om hur ditt liv kommer bli bättre om du lyckas nå ditt mål, till exempel genom att göra en lista över de fördelar som du kommer få. Men en viss mängd press utifrån är också något som gör nytta, enligt Wiseman. Enligt psykologen Richard Wiseman är det till din fördel att berätta för din familj och dina vänner om ditt mål. På så vis både ökar du din rädsla för att misslyckas, och kan få stöd genom att de peppar dig. Exempel: Jag kommer att besöka min Kiropraktor 1 gång i månaden under 2014, jag ska göra rygghygien varje dag etc.

M = MÄTBART

Det är viktigt att kunna mäta målet. Låt oss säga att du vill gå ner i vikt 2014 är inte samma sak som att säga att jag vill gå ner 12 kg under samma tidsperiod. Hur ska du kunna veta om du nått ditt mål om du inte kan mäta det? Om du kan mäta ditt mål får du möjligheten att skapa mindre, mer möjliga milstolpar. Att klara av mindre milstolpar under vägen kan ge dig en energi kick, framför allt om det uppstår lite tuffare perioder under vägen.

A = (achievable)UPPNÅELIG

Med respekt för mål och målsättningar så är det slutliga anledningen att kunna känna känslan när man når framgång. Om du sätter för höga mål kommer du troligtvis aldrig känna på den känslan av framgång. Samtidigt, har du ouppnåeliga förväntningar, kommer dina känslor att sammanlänkas med misslyckande istället för framgång. Se små-groparna längs med vägen som små möjligheter att träna din viljestyrka, våga ta andra vägar och se hur det fungerar i stället. Se möjligheter i stället för omöjligheter.

R = RELEVANT/RESULTAT-ORIENTERAD Vad finns det för värde i nyårslöftet? Målsättningar och nyårslöften kommer vanligtvis att slutföras om de har ett större värde för dig. Vilken påverkan kommer det att ha på ditt liv de närmsta dagarna/veckorna/månaderna/ åren framför dig? När du knyter dig an till värdet som det kommer att ge dig kommer du ha lättare till att investera din tid, energi och resurser till att bli framgångsrik. Exempel: genom att bli undersökt för subluxationer och justerad vid behov regelbundet kommer inte bara att kännas skönt, utan det kommer samtidigt att förbättra funktionen på ditt nervsystem vilket kommer att förbättra din livskvalitet.

T – TIDS BEGRÄNSAT

Att sätta upp ett specifikt slutdatum till när du ska nå ditt mål sätter en viss angelägenhet till uppgiften. Det ökar möjligheten till att inte skjuta uppgiften framför dig. Att sätta en tidsram gör det möjligt att sätta upp mindre steg emellan. Det gör att du kan känna på flera mindre framgångar under vägen till höjdpunkten.

Detta år kan du exempelvis sätta upp som mål att ta bättre hand om dig.

Våra topp 5 tips är följande: 

Få regelbundna kiropraktiska justeringar – tillsammans med kiropraktorn bestäms frekvensen, beroende på din livsstil.

Träna regelbundet – rörelse förlänger livet hos alla organsystem – se till att skapa en vana att ta trapporna i stället för hissen, parkera bilen lite längre ifrån när du handlar etc.

Drick 8-10 glas (2.5-3 dl) vatten dagligen – kroppen består av ca. 65% vatten, så fyll på med vatten regelbundet.

Ät regelbundet och lägg till mer grönsaker till dina måltider.

Tänk positivt – goda tankar leder till bra känslor och bra känslor bidrar till bra hälsa.

Sov mellan 7-9 timmar per natt – sömn är återhämtningen för att alla kropps system, och bra kvalitets sömn är ovärderlig!

Den viktigaste önskan till varandra är inte den ett ´Lyckligt´ Nytt År? Fokusera på att vara lycklig detta nya året. Börja med att uppskatta vad du har nu. Sen kan du se fram emot ditt Nyårslöfte, något som ska förstärka ditt redan rika liv med ännu bättre meningsfullt nytt beteende.